Covid-19: Vi bryr oss om din hälsa! Läs mer

Viktig information om coronakrisen

Det är utmanande tider för hela världen med coronaviruset som har påverkat vår vardag stort. Vi måste ta hand om varandra under denna tid och vi har alla ett ansvar för att minska risken för smittspridning.

Information till våra kunder

Vi inom Volkswagen-organisationen värnar om våra kunders, medarbetares och anhörigas hälsa. Vi gör vårt yttersta för att minimera eventuell smittspridning och följer direktiven från Folkhälsomyndigheten. Vi vill nu ge dig information om hur vi på bästa sätt tar hand om dig som kund under denna krävande period.

Den 19 mars pausade Volkswagen produktionen vid sina europeiska fabriker. Åtgärden är ett svar på den snabbare spridningen av coronaviruset, störningar i leveranskedjan och den minskade efterfrågan på flera av de globala bilmarknaderna. Produktionen kommer att pausas initialt fram till den 19 april. Producerade bilar som är på väg hem eller på svensk mark levereras som vanligt till våra kunder.

Öppettider

Vi vill göra det vi kan för att samhället ska fungera, våra verkstäder bidrar bland annat till att upprätthålla viktiga transporttjänster. I enlighet med detta har våra anläggningar ordinarie öppettider.

Som kund kan du vara helt säker på att våra återförsäljare och verkstäder har vidtagit åtgärder för att minska smittrisken och behov av fysisk kontakt på anläggningarna. Några av dessa åtgärder är:

  • Ökad frekvens av städning på anläggningar och desinficering på särskilt utsatta ställen (som toaletter, dörrhandtag mm)
  • Beröringspunkter och utställningsbilar rengörs grundligare än vanligt.
  • Anställda som kan ha varit utsatta för smittrisk, eller har symtom som kan tyda på smitta, är inte på arbetsplatsen.

Provkörning och service

Provkörning och genomförande av service på bilar är fortsatt fullt möjligt och våra återförsäljare och verkstäder har infört följande åtgärder för att göra ditt besök till en trygg upplevelse:

  • Extra grundlig rengöring av bilar och handskar används när kundbilar hanteras
  • Dörrhandtag, ratt, växelspak, säkerhetsbälten, skärmar och nycklar desinficeras/rengörs
  • Säljare eller servicerådgivare sätter sig inte i bilen tillsammans med kunden, utan håller behörigt avstånd.

Verkstäderna erbjuder digital bokning av verkstadstjänster på respektive hemsida eller online. Även bokning av provkörning kan göras online.

Nyckelautomater, nyckelinkast och e-signering av avtal är exempel på flera åtgärder som gör att all fysisk kontakt kan undvikas.

Vi ber dig att avboka ett besök hos en anläggning om du har symtom eller misstanke om smittrisk. Våra återförsäljare och verkstäder är självklart flexibla när det gäller ändring av tid för service, leverans av bil och annat. De finns tillgängliga på telefon och e-post, så att kommunikationen kan upprätthållas nästan som vanligt för de som inte har behov av ett besök.

Vi vill också nämna att i rådande situation kan Volkswagen inte garantera att en svensktalande agent tar emot samtalet när SOS-knappen i våra bilar blir tryckta/utlösta vid en olycka. Det kommer i dessa fall att vara en engelsktalande agent. 

Ta hand om dig själv och människorna omkring dig – och tveka inte att kontakta din återförsäljare eller verkstad för hjälp kring din bil.

Uppskov med vinterdäckbyte

Transportstyrelsen har gett uppskov till och med den 30 april 2020 för byte av vinterdäcken. Läs mer här >

Svar på några av de vanligaste frågeställningarna just nu

Påverkar situationen priser och leveranstider på bilar?

Lagerbilar finns tillgängliga för snabb leverans. Ändringar i valutakurser kan på sikt påverka priser på bilar, särskilt i oroliga tider.

Jag har beställt en bil, påverkar detta leveransen av min bil?

Ta kontakt med din återförsäljare, så ser de över status för din beställning. De kan anpassa leveranser av bilar och är flexibla för att lösa situationer med hemmakarantän eller annat som gör det praktiskt svårt att genomföra som först planerat.

Jag har beställt tid på verkstan, men har inte möjlighet den tid som är bokad. Vad gör jag?

Ring eller skicka e-post till din verkstad, så följer de upp och ger förslag på hur detta kan lösas så flexibelt och bra som möjligt.

Jag har svårt att betala min finansfaktura med anledning av rådande samhällssituation. Vad kan jag göra?

Kontakta kundservice så undersöker de möjligheterna att hjälpa dig som är drabbad kund.

Till Volkswagen Finans kundservice