Volkswagen däckkonfigurator

Däckguide: Så väljer du rätt däck till din bil

Däck är mycket viktigare för säkerheten på vägarna än vad många tror. Med rätt däck till din bil kör du säkrare, och har möjlighet att sänka bränsleförbrukningen. Här har vi samlat våra bästa råd när du ska välja nya sommar- och vinterdäck som passar din bil, din körstil och de väderförhållanden och lagar och förordningar som gäller där du bor.

Då är det dags att köpa nya däck: Om mönsterdjup och däckets åldrande

VW sommardäck, specialdäck
VW vinterdäck

Sommardäck

Sommardäck ska enligt lag ha minst 1,6 mm mönsterdjup, men bör bytas ut senast när mönsterdjupet kommer neråt 3 mm, eftersom bromssträckan försämras avsevärt därefter.

Med tiden blir gummit hårt och greppet sämre. Därför är det bra att byta däcken vart femte till sjätte år. Du hittar enkelt information om hur gamla däcken är genom att leta efter texten DOT och en sifferrad längst ner mot fälgen. De fyra sista siffrorna visar vilken vecka och vilket år däcket tillverkades.

Fler tips om sommardäck

Vinterdäck

För vinterdäck rekommenderar vi ett mönsterdjup på minst 5 mm (minst 3 mm enligt lag), och dubbarna ska sticka ut minst 1-2 mm. Du kan välja att köra med dubbade vinterdäck eller med dubbfria, så kallade friktionsdäck. De nordiska friktionsdäcken är anpassade efter vårt kallare klimat, medan de europeiska är anpassade för väta och högre hastigheter. Du får lov att köra dubbfria friktionsdäck på sommaren, men tänk på att köregenskaperna försämras avsevärt.

Vilket vinterhjul du väljer beror på vilket väglag du kör mest på. För is och snö rekommenderar vi dubbdäck, men i vissa städer är det förbjudet och då är det friktionsdäck som gäller.

Fler tips om vinterdäck

Olika bromssträckor med vinterdäck beroende på mönsterdjup

Olika bromssträckor med vinterdäck beroende på mönsterdjup.

Vi förklarar däckmärkningen

Däckmärkning enligt EU:s regler

EU-märkningen av däcken är till för att hjälpa dig att välja däck. Alla nya däck märks upp enligt tre kriterier:

  • Bränsleförbrukning
  • Väggrepp på vått underlag
  • Bullernivå

Bränsleförbrukning och våtgrepp klassificeras från A till G där A är bästa alternativet. Bullernivån anges med 3 ljudvågor där däck med endast en markerad ljudvåg är det tystaste alternativet. I tillägg kan du se hur många decibel som uppmätts.

Bränsleförbrukning för olika däckmärkningar

Bränsleförbrukning för olika däckmärkningar enligt EU:s klassificering

Bränsleförbrukningen påverkas av vilket däck du väljer. Ett däck med lägre klass kan vara billigare i inköp, men den sparade slanten förlorar du snart på ökad bränsleförbrukning.

Bromssträckor för olika däckmärkningar

Bromssträckor på vått underlag för olika däckmärkningar enligt EU:s klassificering

Även bromssträckan påverkas kraftigt av vilket däck du väljer. Det kan vara bra att känna till att ett däck med klassificieringen G har hela 18 meter längre bromssträcka än ett A-märkt däck.

Däcktillverkning: Ingenjörskonst på högsta nivå

Däcket är bilens kontakt med vägbanan och kan vara skillnaden mellan att du kommer fram tryggt eller att du hamnar i diket. Vi har höga krav på däcken, därför går det inte bara att röra ihop en gummiblandning och hälla i en form. Att tillverka däck är ingenjörskonst på allra högsta nivå!

Vi vill bland annat att däcken ska:

  • Rulla tyst
  • Ha optimalt rullmotstånd
  • Rulla lätt i torrt väglag
  • Bromsa effektivt på våta vägbanor
  • Fungera väl i alla temperaturer
  • Ha bra dragkraft för att effektivt ta tillvara energin från motorn
  • Minimera sladdning
Däckkonstruktion i genomskärning


Ett däck konstrueras med upp till tolv komponenter. Förutom gummi så används textil, stålvajrar och stålband. Alla däck utsätts för omfattande tester, både på vanliga vägar och på testbanor samt hos däcktillverkare som Continental, Goodyear, Michelin och Bridgestone.

Motstånd mot vattenplaning är en av de viktigare aspekterna man tittar på. Även ljudnivå/buller och livslängd testas. Alla dessa krav och komponenter påverkar varandra sinsemellan, vilket gör produktionen komplex. Om du till exempel förbättrar rullmotståndet kommer du att få ner bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp eftersom hjulet rullar lättare, men du kommer oundvikligen att försämra bromssträckan eller däckets egenskaper på vått underlag.

Har du fler frågor om däck och fälgar? Ta kontakt med din närmaste återförsäljare – de hjälper dig att få grepp om det här med däck.

Du kanske också gillar