
Däckguide: Så väljer du rätt däck till din bil
Då är det dags att köpa nya däck: Om mönsterdjup och däckets åldrande


Sommardäck
Sommardäck ska enligt lag ha minst 1,6 mm mönsterdjup, men bör bytas ut senast när mönsterdjupet kommer neråt 3 mm, eftersom bromssträckan försämras avsevärt därefter.
Med tiden blir gummit hårt och greppet sämre. Därför är det bra att byta däcken vart femte till sjätte år. Du hittar enkelt information om hur gamla däcken är genom att leta efter texten DOT och en sifferrad längst ner mot fälgen. De fyra sista siffrorna visar vilken vecka och vilket år däcket tillverkades.
Vinterdäck
För vinterdäck rekommenderar vi ett mönsterdjup på minst 5 mm (minst 3 mm enligt lag), och dubbarna ska sticka ut minst 1-2 mm. Du kan välja att köra med dubbade vinterdäck eller med dubbfria, så kallade friktionsdäck. De nordiska friktionsdäcken är anpassade efter vårt kallare klimat, medan de europeiska är anpassade för väta och högre hastigheter. Du får lov att köra dubbfria friktionsdäck på sommaren, men tänk på att köregenskaperna försämras avsevärt.
Vilket vinterhjul du väljer beror på vilket väglag du kör mest på. För is och snö rekommenderar vi dubbdäck, men i vissa städer är det förbjudet och då är det friktionsdäck som gäller.

Olika bromssträckor med vinterdäck beroende på mönsterdjup.
Vi förklarar däckmärkningen

EU-märkningen av däcken är till för att hjälpa dig att välja däck. Alla nya däck märks upp enligt tre kriterier:
- Bränsleförbrukning
- Väggrepp på vått underlag
- Bullernivå
Bränsleförbrukning och våtgrepp klassificeras från A till G där A är bästa alternativet. Bullernivån anges med 3 ljudvågor där däck med endast en markerad ljudvåg är det tystaste alternativet. I tillägg kan du se hur många decibel som uppmätts.
Bränsleförbrukning för olika däckmärkningar

Bränsleförbrukningen påverkas av vilket däck du väljer. Ett däck med lägre klass kan vara billigare i inköp, men den sparade slanten förlorar du snart på ökad bränsleförbrukning.
Bromssträckor för olika däckmärkningar

Även bromssträckan påverkas kraftigt av vilket däck du väljer. Det kan vara bra att känna till att ett däck med klassificieringen G har hela 18 meter längre bromssträcka än ett A-märkt däck.
Däcktillverkning: Ingenjörskonst på högsta nivå
Däcket är bilens kontakt med vägbanan och kan vara skillnaden mellan att du kommer fram tryggt eller att du hamnar i diket. Vi har höga krav på däcken, därför går det inte bara att röra ihop en gummiblandning och hälla i en form. Att tillverka däck är ingenjörskonst på allra högsta nivå!
Vi vill bland annat att däcken ska:
- Rulla tyst
- Ha optimalt rullmotstånd
- Rulla lätt i torrt väglag
- Bromsa effektivt på våta vägbanor
- Fungera väl i alla temperaturer
- Ha bra dragkraft för att effektivt ta tillvara energin från motorn
- Minimera sladdning

Ett däck konstrueras med upp till tolv komponenter. Förutom gummi så används textil, stålvajrar och stålband. Alla däck utsätts för omfattande tester, både på vanliga vägar och på testbanor samt hos däcktillverkare som Continental, Goodyear, Michelin och Bridgestone.
Motstånd mot vattenplaning är en av de viktigare aspekterna man tittar på. Även ljudnivå/buller och livslängd testas. Alla dessa krav och komponenter påverkar varandra sinsemellan, vilket gör produktionen komplex. Om du till exempel förbättrar rullmotståndet kommer du att få ner bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp eftersom hjulet rullar lättare, men du kommer oundvikligen att försämra bromssträckan eller däckets egenskaper på vått underlag.
Har du fler frågor om däck och fälgar? Ta kontakt med din närmaste återförsäljare – de hjälper dig att få grepp om det här med däck.