
Aktiva förarassistans- och säkerhetssystem som kan rädda liv
Text: Erik Gustafsson illustrationer: VAG
PÅ SAMMA SÄTT som säkerhetsbältet har revolutionerat fordonssäkerheten tillsammans med krockkudde, låsningsfria bromsar och antisladdsystem är det nu de aktiva säkerhetssystemen som räddar våra egna och våra medtrafikanters liv.
– Trenden är tydlig. Bilar utrustade med adaptiva farthållare och automatisk nödbroms är inblandade i betydligt färre olyckor än bilar som saknar systemen, säger Irene Isaksson Hellman, forskningsledare på försäkringsbolaget If som forskar om trafiksäkerhet.

Adaptiv farthållare med Front Assist hjälper till att hålla avståndet till framförvarande fordon.
UPPHINNANDEOLYCKOR STÅR FÖR en tredjedel av samtliga olyckor i Sverige, men det är alltså olyckor som kan undvikas med smarta säkerhetssystem. Enligt Irene är bilar utrustade med enbart autobroms inblandade i så mycket som 25 procent färre olyckor. Om bilen dessutom har adaptiv farthållare är reduktionen ytterligare 38 procent. Det är därför såväl nya Caddy som Caravelle, Multivan och Transporter kan utrustas med systemen.
GRUNDEN I DET viktigaste systemet, Front Assist med Emergency City Brake, är den framåtriktade radarn som hela tiden skannar av området framför bilen i hastigheter upp till 160 km/h. Skulle systemet upptäcka något som innebär risk för kollision – såväl fordon som fotgängare – varnas föraren först med ljus- och ljudsignaler innan bilen automatiskt nödbromsar. I hastigheter upp till 65 km/h har bilen möjlighet att helt undvika olyckan – i andra fall kan den kraftigt reducera skadorna. Med systemen Lane Assist, Park Assist och Side Assist kan bilen dessutom hålla sig i rätt körfält, varna för fordon i döda vinkeln och samtidigt hjälpa till att parkera automatiskt. Det är system som redan i dag räddar liv och undviker olyckor – och som dessutom bidrar till framtidens självkörande bilar. Det betyder att vi i framtiden kommer ha färre skadade och omkomna i trafiken, billigare fordonsförsäkringar och i långa loppet bättre samhällsekonomi. Så nästa gång du är ute och kör; lita på tekniken!
Så fungerar tekniken

Park Assist

Front Assist med Emergency City Brake
Park Assist
GENOM ATT KOMBINERA bilens parkeringssensorer med körfilsassistenten skapas parkeringsassistenten Park assist. Sensorerna mäter parkeringsplatsens yta och avståndet till bilarna framför och bakom – och får bilen plats tar systemet helt enkelt över ratten och manövrerar själv in på p-platsen. Föraren behöver bara sköta gas och broms.
Trötthetsvarnare
GENOM ATT ANALYSERA hur föraren styr, agerar och reagerar i hastigheter mellan 65 och 200 km/h kan Trötthetsvarnaren upptäcka när det är dags för paus. Systemet känner helt enkelt av när föraren är trött och uppmanar till en rast och bensträckare.
Front Assist med Emergency City Brake
MELLAN 30 OCH 160 KM/H mäter radarsensorerna i Front Assist hastigheten och avståndet till framförvarande bilar. Om systemet upptäcker att det finns en kollisionsrisk varnar den snabbt och effektivt – och om du inte reagerar bromsar Emergency City Brake automatiskt. Det gör att systemet både kan förhindra och mildra konsekvensen av en olycka.

Multikollisionsbroms

ACC Adaptiv farthållare
Multikollisionsbroms
ATT KOLLIDERA EN gång är illa nog. Om du och din Volkswagen krockar och du som förare är oförmögen att själv bromsa – av chock eller kroppsskada – aktiveras multikollisionsbromsen som automatiskt aktivterar bromsarna och sänker bilens hastighet för att förhindra ytterligare en kollision.
ACC Adaptiv farthållare
EN FRAMÅTRIKTAD RADAR skannar området framför dig och ger en farthållare som automatiskt anpassar hastigheten till framförvarande bil – och dessutom håller rätt avstånd enligt dina önskemål.
Side assist
MED SENSORER I backspeglarna får du ögon i nacken. Genom att skanna området i döda vinkeln upptäcker Side Assist bilar som du själv riskerar att missa – de du inte ser i ögonvrån. Om det finns en bil bredvid dig när du ska göra ett filbyte varnar systemet med ljussignaler.

Kamera i vindrutan läser av avståndet till framförvarande fordon.
Lane Assist
EN KAMERA MONTERAD i vindrutan läser automatiskt av vägens filmarkeringar. Skulle du vara på väg över i fel fil – såväl den bredvid som mötande – både varnar körfilsassistenten dig och hjälper till att styra tillbaka i rätt fil. Genom att läsa av vägen kan systemet under en kort period styra bilen av sig själv – men det kräver att föraren håller händerna på ratten.
Denna artikel publicerades först i Transportmagasinet nr 3 2016.
Här hittar du fler artiklar ur Transportmagasinet