WLTP

Hur berör det mig som ska köpa begagnad bil?

 

De allra flesta bilköpare tittar på bränsleförbrukningen när de står i valet och kvalet mellan vilken bilmodell de ska välja. Just nu kan det vara lite svårare än vanligt att jämföra värden, då vi är i en övergångsperiod från ett sätt att testa och beräkna utsläpp och förbrukning till ett annat. Här förklarar vi kort vad som är nytt och vad du ska tänka på när du jämför bränsleförbrukningen mellan olika bilmodeller. Sist men inte minst får du enkla och användbara tips på hur du själv kan påverka din bränsleekonomi.

 

WLTP ersätter NEDC

WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure) är en ny testprocedur som infördes hösten 2017 och ersätter den tidigare NEDC. Testet används för att mäta bränsleförbrukning och utsläppsvärden och utförs i laboratoriemiljö. WLTP används även för elbilar.

 

Den nya standardiserade körcykeln utgår ifrån mer realistiska körbeteenden än det tidigare testet. Med WLTP kan du därför få ett mer korrekt svar över hur mycket bränsle en bil förbrukar, och det blir också lättare att jämföra bilmodeller med varandra.

VIktig information under övergångsperioden

Bränsleförbrukning och utsläpp enligt WLTP anges enligt lag för alla modeller som lanserats efter den 1 september 2017. Alla bilar av modellår 2019 kommer att mätas utifrån WLTP, men i Sverige baseras fordonsskatten på de nuvarande NEDC-värdena fram till 1 januari 2020. Detta innebär att många bilar kommer att deklareras med NEDC-värdena även fortsättningsvis och under en övergångsperiod kan därför både NEDC- och WLTP-värdena för bilen redovisas. NEDC-värdet kommer att beräknas utifrån resultatet från WLTP-testcykeln, därför kan värdena skilja sig från tidigare NEDC-värden.

 

WLTP visar högre värden än det gamla NEDC

Detta beror på att testet speglar mer realistiska körförhållanden. Tänk på att detta kommer att påverka beskattningen. I Europa förekommer även ett test i verklig trafik. Detta kallas RDE (Real Driving Emissions). Då testkörs bilen på landsväg, motorväg och i stadstrafik och utsläppen av kväveoxider och partiklar mäts med hjälp av en låda monterad bak på bilen. RDE är ett stickprovstest som en extra kontroll av WLTP.

 

För dig som vill veta mer om WLTP, hur det skiljer sig från NEDC och vilka parametrar som mäts och hur testet går till, så har Volkswagen bra information på sin webbplats. SEAT erbjuder en informationsbroschyr om du hellre vill ladda ner materialet:

 

Vad kan jag själv göra för att minska bränsleförbrukningen?

 

Genom att bara tänka på några små förändringar i ditt sätt att köra bil, kan du spara både pengar och vara snäll mot miljön.

 

  1. Följ trafikflödet och kör mjukt med en lagom och konstant hastighet
  2. Bromsa mindre, använd motorbromsen
  3. Undvik häftiga accelerationer
  4. Låt bilen rulla när det är lämpligt
  5. Hoppa över växlar och kör på så hög växel som möjligt
  6. Stäng av AC:n när det är lagom temperatur i bilen, det kan spara upp till 2 liter på 100 km
  7. Montera av extrautrustning som inte används för att minska luftmotståndet
  8. Töm bagaget, en lätt bil drar mindre
  9. Se till att ha rätt tryck i däcken, så rullar bilen med mindre motstånd
  10. Välj en motorolja av hög kvalitet med låg fritkion, det kan spara upp till 5 %, särskilt om du kör mycket korta sträckor och vid kallstarter

 

Visste du att...

Visste du att du kan komma ner till 0,0 liter per mil genom att låta växeln ligga i och låta bilen rulla utan att gasa. Då stänger motorn av bränsleförbrukningen helt. Använd knepet med fördel i utförsbacke eller när du närmar dig rödljus eller stoppskylt. Genom att trycka ner kopplingen och låta bilen rulla längre sträckor sparar du också bränsle.

Du kanske också gillar

AdBlue: Mirakelmedel som renar avgaserna

 

AdBlue omvandlar 80 % av kväveoxiderna i avgaserna till ofarlig kväve och vattenånga. Hur kan en vätska minska utsläppen från nya dieselmotorer så radikalt?

Elbilar för alla

 

Volkswagen-gruppen investerar miljarder i elektrisk utveckling i den största satsningen någonsin med målet ”bilar för miljoner – inte för miljonärer”. Se konceptbilarna här, och vilka bilar du kan köpa redan idag.