Leksaksgroda i baksätet på en  bil

WLTP och ny fordonsskatt 2020: Hur berör det mig som ska köpa begagnad bil?

För nya bilar som blir skattepliktiga från 1 januari 2020, kommer fordonsskatten att beräknas baserat på koldioxidutsläppshalten från WLTP-mätmetoden istället för den tidigare NEDC. Detta innebär i de allra flesta fallen en höjning av skatten med flera tusen kronor för vanliga bilmodeller.

Begagnade bilar berörs ännu inte av den höjda bilskatten

Äldre bilar berörs ännu inte av höjningarna och vi ser att efterfrågan på begagnade bilar har skjutit i höjden. Den kraftigt ökade efterfrågan har lett till att priset på begagnade bilar senaste året stigit med ungefär 13 %, och denna prisökning förväntas fortsätta. Därför kan det vara smart att köpa begagnad bil nu. Och en begagnad bil behöver inte vara särskilt gammal eller ha gått så många mil.

Hos Das WeltAuto kan du fynda bland tusentals nyare begagnade bilar. Du kan också välja en gas- eller elbil, och dra nytta av bonus/malus-systemet. Du hittar dem här:

Volkswagen avgasrör

Vad är WLTP och vad innebär det?

De allra flesta bilköpare tittar på bränsleförbrukningen när de står i valet och kvalet mellan vilken bilmodell de ska välja. Just nu kan det vara lite svårare än vanligt att jämföra värden, då vi är i en övergångsperiod från ett sätt att testa och beräkna utsläpp och förbrukning till ett annat. Här förklarar vi kort vad som är nytt och vad du ska tänka på när du jämför bränsleförbrukningen mellan olika bilmodeller.

Bränsleförbrukning och utsläpp: WLTP ersätter NEDC

WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure) är en ny testprocedur som infördes hösten 2017 och ersätter den tidigare NEDC. Testet används för att mäta bränsleförbrukning och utsläppsvärden och utförs i laboratoriemiljö. WLTP används även för elbilar.

Den nya standardiserade körcykeln utgår ifrån mer realistiska körbeteenden än det tidigare testet. Med WLTP kan du därför få ett mer korrekt svar över hur mycket bränsle en bil förbrukar, och det blir också lättare att jämföra bilmodeller med varandra.

VIktig information under övergångsperioden

Bränsleförbrukning och utsläpp enligt WLTP anges enligt lag för alla modeller som lanserats efter den 1 september 2017. Alla bilar av modellår 2019 kommer att mätas utifrån WLTP, men i Sverige baseras fordonsskatten på de nuvarande NEDC-värdena fram till 1 januari 2020. Detta innebär att många bilar kommer att deklareras med NEDC-värdena även fortsättningsvis och under en övergångsperiod kan därför både NEDC- och WLTP-värdena för bilen redovisas. NEDC-värdet kommer att beräknas utifrån resultatet från WLTP-testcykeln, därför kan värdena skilja sig från tidigare NEDC-värden.

Volkswagen Tiguan på verkstan

WLTP visar högre värden än det gamla NEDC

Detta beror på att testet speglar mer realistiska körförhållanden. Tänk på att detta kommer att påverka beskattningen. I Europa förekommer även ett test i verklig trafik. Detta kallas RDE (Real Driving Emissions). Då testkörs bilen på landsväg, motorväg och i stadstrafik och utsläppen av kväveoxider och partiklar mäts med hjälp av en låda monterad bak på bilen. RDE är ett stickprovstest som en extra kontroll av WLTP.

För dig som vill veta mer om WLTP, hur det skiljer sig från NEDC och vilka parametrar som mäts och hur testet går till, så har Volkswagen bra information på sin webbplats.

Läs mer om WLTP på Volkswagens webbplats

Beräkna nya bilskatten 2020

På bilskatt.nu kan du se vad den nya fordonsskatten blir. Här kan du söka på registreringsnummer, bilmärke eller modell. Här hittar du också Skatteverkets fordonsskattetabell för bilar av äldre årsmodell (2005 och äldre), där fordonsskatten baseras på tjänstevikt istället för utsläppsvärden.

Se nya fordonsskatten på Bilskatt.nu

Du kanske också gillar