Köpa begagnad elbil

 

Utbudet av begagnade elbilar är än så länge inte särskilt stort i Sverige. Men allteftersom företag och offentlig sektor byter ut sin fordonsflotta, kommer utbudet av begagnade elbilar på andrahandsmarknaden successivt att öka.

 

Men vågar man köpa en begagnad elbil med tanke på hur fort tekniken utvecklas och hur är det med batteriet – håller det?

 

Här går vi igenom vad du behöver tänka på vid köp av begagnad elbil, och avslutar med att titta på begagnatkalkylen för elbilar, för den skiljer sig från ett “vanligt” begagnatköp.

Elbilens batteri

Batteriet är den enskilt viktigaste komponenten i elbilen, och den dyraste. Ett byte av batteri kan kosta upp till 50 000 kr. Men dagens elbilsbatterier beräknas hålla längre än hela bilens livslängd och kapacitetstapp bör inte märkas förrän bilen gått mer än 10 000 mil. Därför lämnar de flesta bilmodeller en batterigaranti på 8 år.

 

När du köper begagnad elbil är det viktigt att kontrollera vad som gäller för att garantin ska vara giltig. Det kan till exempel finnas krav på att bilen servats på auktoriserad bilverkstad och det kan också finnas krav på hur mycket återstående lagringskapacitet som ska finnas i batteriet.

 

Batterierna är mycket hållbara och går sällan sönder. Ibland kan enstaka cellpaket behöva bytas. Det kan vara svårt att kontrollera status på batteriet, men du kan alltid fråga återförsäljaren om denna kan göra ett konditionstest för att på så vis få en bild av batteriets skick.

 

Hos vissa bilmärken kan du hyra batteriet istället för att köpa det. Du slipper då riskerna med kostsamma batteribyten och betalar istället en leasingavgift varje månad. Kostnaden baseras på din körsträcka. Vid begagnatköp följer leasingavtalet med automatiskt. Därför är det viktigt att kontrollera med säljaren om batteriet ingår eller är leasat, så att du inte står med en månadskostnad som du inte hade räknat med.

Tänk på:

Kontrollera batterigarantin och kraven för att garantin ska vara giltig.

Be återförsäljaren att göra ett konditionstest av batteriet.

Fråga säljaren om batteriet ingår eller är leasat, då leasingavtalet följer med bilen vid köpet.

Batteriets storlek och effekt

Batteriets storlek mäts i kWh. Storleken kan skilja sig åt även på samma bilmodell, så kontrollera alltid vad som gäller för just den bilen du är intresserad av.

 

Rent teoretiskt kan du köra längre med ett stort batteri med fler kWh, men det beror också på hur mycket ström bilen förbrukar. En liten bil väger mindre och förbrukar mindre ström. Därför kan du i regel köra lika långt med en liten bil med ett mindre batteri, som du kan göra med en större och tyngre bil med ett batteri med högre effekt.

Kontrollera:

Batteriets storlek i kWh i förhållande till bilens strömförbrukning.

Elbilens räckvidd

Hur långt du kan köra på en laddning är en av de viktigaste frågorna när du ska köpa begagnad elbil. Du behöver en bil som fungerar i din vardag och som inte ger dig ständig räckviddsångest.

 

När du jämför räckvidden mellan olika bilmodeller, är det viktigt att komma ihåg att äldre bilars räckvidd har mätts upp med en körcykel som nu byts ut. Se därför upp så att du jämför rätt värden. Läs mer om WLTP och NEDC här

 

Räkna inte heller med att bilen klarar den uppgivna räckvidden enligt NEDC. Räckvidden påverkas av yttre faktorer som väder och temperatur och vid kall väderlek kommer batteriet att gå åt fortare än vid mild väderlek. Din körstil, backig terräng, hur tungt lastad bilen är och lufttryck i däcken är andra faktorer som påverkar hur långt du kan köra på en laddning. Mellan tummen och pekfingret bör du kunna räkna med att få ut mellan 50-70 % av det angivna NEDC-värdet. Tänk på att räckvidden krymper rejält kalla vinterdagar.

Kom ihåg:

Kontrollera hur laddningen fungerar hemma.

Provkör den fulladdade elbilen och kontrollera hur långt du kan köra på en laddning.

Tänk på att räckvidden sjunker kalla vinterdagar.

När du jämför räckvidd mellan olika modeller, se till att jämföra rätt värden, då det numera används en annan körcykel än för några år sedan.

Laddkablar

Laddkablar till elbilar är dyra. De kostar flera tusen kronor extra att köpa till, så se till att minst två laddkablar följer med vid köpet: en för laddning från 220 V via vägguttag, och en typ 2-kabel som kan anslutas till publika laddplatser. Kontrollera nödladdningskabeln noga så att den är hel och fungerar som den ska.

 

Det finns olika typer av kontakter för laddning och snabbladdning, så läs på om vad som gäller för just den elbilen du är intresserad av.

Kontrollera:

Hur många laddkablar och vilken typ av laddkablar följer med vid köpet?

Är de hela och fungerar?

Laddning, snabbladdning och laddbox

Även om det är fullt möjligt att ladda en elbil via vanliga eluttag, så bör du bara göra det i undantagsfall av elsäkerhetsskäl. Med en laddbox får du maximal styrka med hög elsäkerhet.

 

En laddbox kostar mellan 5 000-12 000 kr och monteringskostnad tillkommer. Idag kan du få bidrag för att sätta upp en laddbox hemma. En laddning motsvarande 1 mils körning går då på några minuter, jämfört med en timme om du skulle ladda via vanligt vägguttag.

 

Om du laddar elbilen hemma över natten, finns oftast inget behov av att ladda den igen på jobbet eller ute på stan, utan kapaciteten räcker oftast till för de vardagliga behoven. Här skiljer sig den rena elbilen från laddhybriden, som behöver laddas flera gånger under dagen.

 

Ska du köra längre sträckor, är det viktigt att veta att det går att ladda elbilen under dagen. Ute på vägarna och i de flesta storstäder finns idag ett nätverk av snabbladdningsstationer där du kan ladda batteriet upp till 80 % på 30 minuter. Men det förutsätter att bilen har en inbyggd snabbladdare.

 

Tiden det tar att ladda upp elbilen påverkas också av temperatur och väderlek. Är det mycket kallt ute, så kommer laddningen att ta längre tid. Batteriets storlek och laddarens effekt påverkar också laddningstiden.

Här kan du ladda din elbil i Sverige

Tänk på:

Räkna in en laddbox i kalkylen när du köper begagnad elbil.

Om du inte vill eller har möjlighet att installera en laddbox hemma, be en elektriker se över elsäkerheten innan du börjar ladda elbilen via eluttaget.

Kontrollera att snabbladdare är inbyggd i bilen, så att du kan ladda ute på vägarna när du är på långtur.

En vanlig förväxling om elbilar och självkörande bilar

 

Just nu intensifieras satsningarna på teknisk utveckling kring bilar, pådrivet av både miljöaspekter och säkerhet. Det har dykt upp en del frågor kring hur säkra elbilarna är, och då i samband med ny teknik som självkörande bilar. En vanlig orsak till att inte välja elbil är just för att “jag vill köra själv och litar inte på tekniken”. Men förväxla inte elbilar med självkörande bilar. Det kommer självklart att finnas självkörande elbilar i framtiden, men det kommer också att finnas “vanliga” elbilar som du kör själv, liksom självkörande bilar som drivs på bensin, diesel eller någon hybridteknik.

 

Begagnade elbilar till salu

 

Hos Das WeltAuto hittar du begagnade elbilar av alla märken. Just nu finns dessa modeller i lager ute hos våra återförsäljare:

Elbilsekonomi och TCO (total cost of ownership)

 

En elbil är fortfarande dyrare i inköp än en bil med förbränningsmotor, men den sjunker betydligt fortare i värde. Därför blir begagnat-kalkylen attraktiv. Du kör idag en elbil för 1,50-2 kr/mil och elbilen är befriad från fordonsskatt de första åren.

 

När du räknar på begagnatköp av elbil, är det några saker som skiljer sig från att köpa en vanlig begagnad bil med förbränningsmotor. Den stora kostnaden är värdeminskningen. Den stora vinsten, förutom att du kör miljövänligt och inte bidrar till några giftiga utsläpp, är upp till halverade servicekostnader och en milkostnad som bara är en bråkdel av milkostnaden för en bensin- eller dieselbil. Här går vi igenom för- och nackdelarna med elbilsekonomin.

Elbilens andrahandsvärde

 

Den tekniska utvecklingen går mycket fort, främst vad gäller batterikapacitet. Den beräknas att fördubblas vart femte år, samtidigt som priset per kWh sjunkit med ca 20 % varje år de senaste 10 åren. En elbil idag har mycket kraftigare batterier och därmed längre räckvidd och går snabbare att ladda än äldre elbilar. Det påverkar andrahandsvärdet negativt. Om man räknar med tumregeln att en bil med förbränningsmotor halveras i värde på fyra år, så sjunker elbilens andrahandsvärde betydligt fortare.

 

Detta har både för- och nackdelar. Det innebär att du kan köpa en begagnad elbil till ett mycket attraktivt pris, samtidigt som du måste räkna med att andrahandsvärdet när du vill sälja är osäkert på sikt och att du förmodligen inte kan räkna med lika mycket som du skulle ha fått för en bil med förbränningsmotor.

Elbilens servicekostnader

 

Du kan räkna med att elbilens servicekostnad kommer att landa på ungefär hälften av ordinarie årsservice för en “vanlig” bil. Elbilen har ingen förbränningsmotor som kräver byte av olja och filter och den har ingen växellåda som behöver servas. Inte heller har den någon kamrem som behöver bytas eller några kopplingar. Med färre mekaniska komponenter som behöver ses över, sjunker kostnaden för service rejält.

 

Men elbilen behöver service. Främst är det batteriet, däcken, hjulupphängningen och bromsarna som behöver kontrolleras och den behöver byta bromsolja ibland.

Framtidens elbilar

 

Volkswagen-gruppen investerar miljarder i elektrisk utveckling i den största satsningen någonsin med målet “bilar för miljoner – inte för miljonärer”. Se konceptbilarna här, och vilka elbilar och laddhybrider som redan finns på nybilsmarknaden från Volkswagen, ŠKODA och SEAT.

 

Nästa steg

Köpråd

Vad bör en begagnad bil kosta? Var ska jag köpa bilen? Vi hjälper dig på vägen till ditt bilköp.

Sök bil

Hitta en begagnad bil som passar dig och dina behov. Vi har återförsäljare i hela Sverige.

Redaktionen tipsar

Här mixar vi faktaartiklar och nyheter om bilar och teknik. Trevlig läsning!

Provkörning

Vad bör du tänka på när du provkör en bil? Här ger vi smarta tips om hur du fixar provkörningen på bästa sätt.