Livsfarliga myter om däck

 

Däck är mycket viktigare för säkerheten på vägarna än vad många tror.  Här har vi samlat våra bästa råd när det gäller däck, alltifrån val av däck till viktiga datum och hur du på bästa sätt lagrar dina däck för längsta hållbarhet. Och så avslutar vi med att avliva några livsfarliga myter om däck. Tillhör du till exempel dem som kör slut på dina gamla vinterdäck på sommaren eller tror att året runt-däck är bra att köra med året runt?

Välj rätt däck

Sommar

Med rätt däck till din bil kör du säkrare, och har möjlighet att sänka bränsleförbrukningen.

Sommardäck ska enligt lag ha minst 1,6 mm mönsterdjup, men bör bytas ut senast när mönsterdjupet kommer neråt 3 mm, eftersom bromssträckan försämras avsevärt därefter.

Med tiden blir gummit hårt och greppet sämre. Därför är det bra att byta däcken vart femte till sjätte år.

Vinter

För vinterdäck rekommenderar vi ett mönsterdjup på minst 5 mm (minst 3 mm enligt lag), och dubbarna ska sticka ut minst 1-2 mm. Du kan välja att köra med dubbade vinterdäck eller med dubbfria, så kallade friktionsdäck. De nordiska friktionsdäcken är anpassade efter vårt kallare klimat, medan de europeiska är anpassade för väta och högre hastigheter. Du får lov att köra dubbfria friktionsdäck på sommaren, men tänk på att köregenskaperna försämras avsevärt.

Vilket vinterhjul du väljer beror på vilket väglag du kör mest på. För is och snö rekommenderar vi dubbdäck, men i vissa städer är det förbjudet och då är det friktionsdäck som gäller.

När ska du byta däck?

Dessa datum behöver du ha koll på

 

  • Från 1 april finns inget krav på att köra med vinterdäck

  • Från 15 april är det olagligt att köra med dubbdäck

  • Från 1 oktober får du lov att köra med vinterdäck vid vinterväglag

  • Från 1 december är det lag att använda vinterdäck

Däcktillverkning: ingenjörskonst på högsta nivå

Däcket är bilens kontakt med vägbanan och kan vara skillnaden mellan att du kommer fram tryggt eller att du hamnar i diket. Vi har höga krav på däcken, därför går det inte bara att röra ihop en gummiblandning och hälla i en form. Att tillverka däck är ingenjörskonst på allra högsta nivå!

 

Vi vill bland annat att däcken ska:

  • Rulla tyst
  • Ha optimalt rullmotstånd
  • Rulla lätt i torrt väglag
  • Bromsa effektivt på våta vägbanor
  • Fungera väl i alla temperaturer
  • Ha bra dragkraft för att effektivt ta tillvara energin från motorn
  • Minimera sladdning

Ett däck konstrueras med upp till tolv komponenter. Förutom gummi så används textil, stålvajrar och stålband. Alla däck utsätts för omfattande tester, både på vanliga vägar och på testbanor samt hos däcktillverkare som Continental, Goodyear, Michelin och Bridgestone.

 

Motstånd mot vattenplaning är en av de viktigare aspekterna man tittar på. Även ljudnivå/buller och livslängd testas. Alla dessa krav och komponenter påverkar varandra sinsemellan, vilket gör produktionen komplex. Om du till exempel förbättrar rullmotståndet kommer du att få ner bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp eftersom hjulet rullar lättare, men du kommer oundvikligen att försämra bromssträckan eller däckets egenskaper på vått underlag.

Lagra rätt för längre hållbarhet

Däck är känsliga för värme och ljus, därför lagras de med fördel där det är torrt, mörkt och svalt. Däck på fälg lagrar du liggande, lösa däck kan du lagra stående.

 

Hos däckhotellen som erbjuds av de flesta av våra återförsäljare lagras däcken på rätt sätt, du slipper ödsla förrådsutrymme själv och får däcken smidigt och korrekt monterade när det är dags för skifte.

"Du kan köra slut på dina gamla vinterdäck på sommaren"

och andra livsfarliga myter om däck

 

Vi får under livet ofta höra kloka tips och råd om allt mellan himmel och jord. En del är bra, men andra - har de verkligen någon grund i verkligheten, eller är det bara seglivade myter? ŠKODA samlade tre experter för att avliva några vanliga myter om däck.

 

Myt: Du kan köra slut på dina gamla vinterdäck på sommaren

 

De allra flesta av oss håller nog med om att det är en dum idé att köra med sommardäck på vintern. Men hur är det med vinterdäck på sommaren? Nej, ingen bra idé. Sommar- och vinterdäck tillverkas med olika gummiblandningar för att fungera optimalt vid olika temperaturer. Ett sommardäck blir därför stenhårt vid minusgrader och det är inte bara avsaknaden av dubbar som gör att du inte får något grepp i halkan.

 

På samma sätt är det med vinterdäcken - de blir för mjuka vid höga temperaturer, och slits därmed snabbare vilket är mycket oekonomiskt. Skillnaden märks främst när du bromsar, med bromssträckor upp till 25 % längre. Det är inte bara ditt eget liv du sätter på spel om du kör med vinterdäck på sommaren - det är andras också. Så se till att byta däcken.

Myt: Sätt de mest slitna däcken där bak

 

Rent teoretiskt fungerar detta, men inte i praktiken. Med utslitna däck bak ökar risken för vattenplaning eftersom slitna däck förlorar sina mönster. När du bromsar i kurvor, förflyttas bilens tyngd till frontaxeln och bakhjulen förlorar greppet.

 

Då är det bättre att sätta de mer slitna däcken där fram. På det viset kommer bakhjulen att hålla bilen något mer stabil i svängarna. Detta gäller både på framhjulsdrivna och fyrhjulsdrivna bilar, berättar ŠKODA’s Ladislav Havlíček.

Myt: Året runt-däck är till för körning året runt

 

Nja, här är namnet något missvisande. Du får enligt lag köra dessa däck året om, men vid närmare eftertanke: går du med samma skor året om? Året runt-däck (Allrounddäck) är framtagna för att fungera både på vintern och sommaren, på alla väglag och i alla temperaturer. Efter att ha läst ända hit ner, så kommer du säkert att inse att för att fungera under alla dessa förhållanden, så måste däcken göra avkall på andra viktiga funktioner. Därför är året runt-däck inte särskilt bra varken på sommaren eller vintern. Det blir mellanmjölk av alltihopa.

 

För din och andras säkerhet ute på vägarna, välj ett bra sommardäck och ett bra vinterdäck till din bil. Du kommer inte att ångra dig den dagen du hamnar i en kritisk situation och behöver sätta all din tillit till däcken.

 

Du kanske också gillar

Snacka med bilen och få svar på tal

Nya generationens mediasystem ger en förstklassig arbetsmiljö med smarta system som Apple CarPlay och Android Auto. Häng med när Transportmagasinet djupdyker i nya tidens uppkopplingar.

Fler artiklar

Här har vi samlat alla publicerade artiklar på ett ställe så att du kan välja och vraka mellan intressanta bilfakta och inspirerande läsning. Artikelarkivet utökas ständigt, så kom gärna tillbaka. Mycket nöje!